Elogiu beizadelelor şi tupeului nesimţit
Toţi cei care au ceva de zis în politică, afaceri, cultură, sport sau orice alt domeniu trebuie să fi pornit de jos, de la zero, să nu aibă părinţi care să fi reuşit înaintea lor (chiar dacă au făcut-o în cu totul alt domeniu) şi să nu aibă alte condiţii decît restul concetăţenilor. La fiecare generaţie trebuie să pornim de la zero, totul se şterge cu buretele, toată lumea se aşază la linia de start şi porneşte în aceeaşi fracţiune de secundă. Nu avem nevoie de moşteniri şi moştenitori, de avantaje şi handicapuri, toţi trebuie să avem aceleaşi şanse, matematic egale. Moştenirea, comunitatea, mediul social, averea, mediul familial, educaţia, norocul, oportunitatea, toate acestea discriminează. Nu mai vorbim de datele personale ale indivizilor, care, fie vorba între noi, discriminează şi mai mult. Inteligenţa, curajul, umorul, talentul, frumuseţea, naturaleţea sau dezinvoltura în relaţiile cu ceilalţi fac ca unii dintre noi să aibă mai multe şanse decît ceilalţi, să nu fi pornit de atît de jos pe cît ne permite să acceptăm spiritul nostru de egalitate şi dreptate. A, şi am uitat păcatul de moarte al detestaţilor de serviciu ai societăţii noastre: tupeul (tupeul nesimţit, la limită). Ăsta e discursul intelectualilor şi poporenilor români de peste o sută de ani, s-au scris romane, poezii şi piese de teatru pe subiectul ăsta, s-au scris mii de pamflete vituperante şi eseuri pline de subtilităţi indignate, s-a ieşit cu furcile, topoarele şi, mai tîrziu, cu pancartele în stradă. Societatea românească, în frunte cu intelectualitatea şi-a folosit toate energiile, de peste un secol, în lupta cu ciocoii vechi şi noi, cu Dinu Păturică şi alţi parveniţi dezumanizaţi de capitalism şi lupta pentru putere, de intrigi mîrşave şi tupeu nesimţit.
Liderii trebuie să pornească de jos, din sărăcie, să aibă origine sănătoasă şi studii înalte, să fi mîncat salam cu soia cu rafinamentul şi eleganţa unor aristocraţi, să aibă un suflet mare şi un singur costum, şi ăla ponosit, să fi citit cîteva biblioteci în frig şi foame, la lumina lumînării, să aibă bunul simţ şi timiditatea de a nu dori puterea dar aceasta să li se bage pe gît pentru merite deosebite, cele mai importante fiind, mă văd nevoit să repet, sărăcia şi dezinteresul pentru putere, să nu-şi aroge dreptul de a decide şi dispune pentru soarta celorlalţi şi, cu toate astea, să fie nevoiţi s-o facă, datorită originii sănătoase şi a competenţelor colaterale dobîndite cu sudoarea frunţii în şcoli săteşti sau de cartier. Liderul ideal e cel care nu vrea nimic, care s-a născut din nimeni, nicăieri. Ca în Titanic Vals, merită să fie lider acela care nu vrea puterea fiindcă e convins că nu o merită, şi e sincer cînd susţine asta. Unui adevărat lider trebuie să-i fie ruşine şi că există, trebuie să fie recunoscător din oficiu şi veşnic apăsat de un sentiment de vinovăţie. Merită să ne reprezinte cel care opune tupeului nesimţit timiditatea simţită, suficienţei arogante, nesiguranţa jenată, cel care opune banilor sufletul curat, relaţiilor de familie, orfelinatul.
Însă uităm un lucru. Puterea se ia, nu se dă şi nici nu se cerşeşte. Se ia cu tupeu nesimţit. Cu aroganţa celui care e convins că el ştie ce e mai bine pentru ceilalţi. Puterea se ia de către cel care e convins că i se cuvine, fie că această convingere i-a fost sădită din mediul familial sau social, fie că e rezultatul propriei ambiţii sau aroganţe. Aşa s-au născut elitele politice (şi nu numai): primul a pornit de jos iar urmaşii săi n-au mai pornit de nicăieri, au rămas acolo, sus. Au fost învăţaţi că sînt acolo unde li se cuvine, că privilegiile reprezintă normalitatea, că au dreptul să dispună pentru ceilalţi. Însă totul a început de la parvenit şi fiul parvenitului. Abia după ei s-au născut tradiţia, elitele politice, artistocraţia, dinastiile. Însă la început a fost doar parvenitul intrigant şi mitocan, care s-a căţărat pe scara socială cu eleganţa şi rafinamentul unei maimuţe care se urcă în copac. Şi de cele mai multe ori cărîndu-şi şi progenitura în spinare. Cam aşa s-au născut aristocraţia, Kennedy şi Bush, Brătienii şi Hohenzollernii. Dincolo de discursuri, cronici de familie şi istorie, în esenţă totul se reduce la “aşa a vrut muşchii lor”.
Merită cel care e convins că merită şi are aroganţa şi tupeul nesimţit să-i convingă şi pe ceilalţi că e aşa. Cam la asta se reduce meritocraţia politică. Ne place sau nu.
PS. Nu ştiu dacă Honorius Prigoană e bun de ceva, dacă are vreun viitor politic, dacă face mai mult de două parale, dar are un tupeu nesimţit şi o aroganţă juvenilă care promit.
Articole similare:
Cristian Preda: din interviul aparut azi în 22 : "O modernizare a PD-L presupune o dezbatere pe cel puţin trei teme esenţiale: relaţia cu societatea, structurarea organizaţională a partidului şi identitatea doctrinară. Un partid nu mai poate fi o oligarhie, în sensul în care acest termen a funcţionat de-a lungul secolelor, adică o mică grupare de oameni bogaţi care iau deciziile politice. Eu am vrut să trag acest semnal de alarmă că PD-L riscă să se ducă, la 20 de ani după căderea comunismului, spre această formulă. " restul, aici: http://www.revista22.ro/articol-7423.html IAR SEVER VOINESCU IN CATAVENCU, AICI: http://www.catavencu.ro/sever_voinescu_uneori_bas...
Ţi-ai uitat ţigările!
Hei, Third! Întoarce-te! Third World Forever!
Îmi închei scurta prezenţă pe acest site, nu înainte de a mulţumi tuturor celor ce mi-au acordat reacţiile lor, interesante sau ilustrative, asigurându-i pe primii de simpatia mea iar pe ceilalţi de înţelegere, urându-le tuturor sănătate, iar proiectului, succesul pe care-l merită.
Asta e o postare vintage. Cam de pe la epoca fanariota, as zice.
augustin ce să-i faci, bleen nu se pricepe la monopoluri naturale şi repartitoare.
Bleenosule, dl. Jicol e dezamăgit, pe blogul dl-ului Preda de "poetul"( devenit, "de curte", n'aşa, Preda. Nebunie cu dezamăgirile acestea... Fără să doresc să fac vreo aroganţă, Doamne feri', aber warum ist die banane krumm? Aua, ce mai excitaţii stârneşte şi dictatorul meu favorit...
E tare conu-Axinte, cata-mai cearta a starnit!
De ce sa ma rada, am scris cu B mare!
@Florin Asta vroiam sa spun, ca daca se plictiseste sau nu rezoneaza cu ideea de baza, lumea pleaca, oricum; nu trebuie nici macar pomenita ideea de cenzura a opiniilor contrare, cata vreme omul se exprima civilizat. Nu trebuie uitat ca miezul ar trebui sa fie in articol, nu in comentarii. Sau nu? De multe ori mi se intampla sa scriu fara sa gandesc. Dar incerc sa-mi revin, DACA imi dau seama.
aha! florin, rade-l!
Incepe cu Basescu, nedormitule.
eu vreau să-i tund pe cei pletoşi. florin, pot?
@nedo: tu poti orice. Doar nu degeaba stai treaz de atita vreme!
Ii urasc p-aia care posteaza mai bine decit mine!
Copii pot urma parintii in politica. Nu era bine ca Prigoana Jr. sa mearga la PSD. Deocamdata. Cristian Preda e tot acel responsabil ASC din Universitate? A evoluat...
tonomat derbedeu draq. Asta era definitia exacta.
sistem ticăloşit de bun simţ mogul ticăloşit tonomat obraznic Oligarh nesimţit petrodolari cu tupeu
Incearca si ei, dar nu prea le iese. Au luat doar forma, nu si materialul.
Sistem ticalosit. Mogul. Tonomat. Oligarh. Petrodolari.
de fapt, aici este scăparea esenţială a lui sym. în ultima vreme unii au tradus "siguranţă de sine" prin "tupeu", care nu are neapărat un sens peiorativ. iar "a şti ce vrei" a fost tradus de aceiaşi prin "nesimţit". bleen a folosit cuvintele lor. sau nu e voie? pe mine mă deranjează mult mai mult monopolizarea şi golirea de conţinut a termenului de "bun simţ" de către nişte indivizi care chiar nu au nici o legătură cu bunul simţ. adică şi-au făcut în campania asta electorală, dar şi după, reclamă mincionasă. hai să discutăm în termenii ăştia, să vedem dacă ne mai "hîrjonim" (am folosit şi eu un termen, aşa...). :D ei? ce ziceţi?
V-ati mogulizat, v-ati ajuns, a?
Eu asta am apreciat in primul rand la Bleen, prezenta si combaterea opiniilor contrare. Eu zic ca sym s-a purtat civilizat, chiar daca a gresit in aprecieri. parerea mea...
nedo, ati avut un "turnir", tu si sym, pe care eu l-am urmarit amuzat/curios, asa cum ma amuzau alea cu Carol?. eu inteleg ca lumea se implica emotional, iar cei din domeniul literelor se implica mai tare, pt ca altfel cine draq ne mai aduce noua "stilul"?(oui, et tout le reste est littérature). cum spuneam mai sus, ma bucur sincer ca proiectul asta al vostru, pornit la misto, "da roade", articole bune care atrag comentarii bune. aveti niste dileme, autori, moderatori si comentatori fiind in acelasi timp. vi le rezolvati voi. imi aduc aminte de nick-ul "sym" de pe la Cotidianul, a avut mereu interventii echilibrate, ca si pe blog la Doc sau la C Preda. din ce spunea pe acolo, ar fi matematician; de altfel ii "ginesc" pe toti astia care "au o gandire academica de stanga" :lol: ideea e ca o lupta importanta s-a terminat, PDL-ul a castigat alegerile. urmeaza o lupta mai importanta, reformarea Romaniei. cu riscul sa devin patetic si sa plictisesc(mi-am tot propus sa postez mai putin), e chestia aia platoniciana cu pestera: unii au "vazut" si alte chestii, nu inseamna ca "laptele a fost mereu afumat"(Petre Ispirescu), asa trebuie sa fie. ma gandeam amuzat, ca textul lui Bleen este fundamental "balcanic" pornind de la acest cuvant: beizadea. ps. intre timp, se pare ca Preda a fost invitat la PDL, sa vorbeasca la "comitet"; de unde se vede ca "strategia" a dat roade.
@Third World Forever, mai pe scurt, tu spui ca Prigonel este un personaj inept, urat, prost, si obraznic ca ta-su, iar ca sistemul de valori stabilit prin vot liber si democratic, daca nu va avea un rezultat in acord cu preferintele tale, va fi un sistem valoric rasturnat. De altfel, in opinia ta, sistemul valoric este oricum unul rasturnat, numai ca o aventuala optiune a electoratului favorabila pentru Prigoana ar legitima aparitia in politica si a altor personaje asemenea Elenei Basescu si a lui Honorius Prigoana si ar legitima acest sistem rasturnat. Nu vreau sa te contrazic, dar nu crezi ca opiniile tale sunt puternic subiective si ca intra in contradictie cu principiile elementare ale democratiei? Cu ce anume poti legitima tu un alt sistem de valori stabilit altfel decat democratic? Oricum, singura sansa reala a victoriei lui Prigonel nu vine de la un sistem valoric stabilit democratic ci de la faptul ca PNL-ul l-a desemnat pe Radu Stroe. Orice om cu discernamant l-ar vota pe Prigonel, tot asa cum au votat cu Basescu. Eu consider ca premizele conjuncturale sunt mult mai asemanatoare cu cele din alegerile prezidentiale decat cu cele pentru Parlamentul European.
Aveti rabdare cu cei care se uita prea mult la televizor. Si ei sunt oameni. Jos discriminarea! :)
"Defapt aici este scăparea esențială din articolul lui Bleen. Este adevărat, trebuie să fi sigur pe tine (nu tupeist!), trebuie să știi ce vrei (nu nesimțit!), să fi bătăios și dur, chiar și un pic populist și “off-colour” ca să câștigi alegerile." sym
@nedormitul, esti un amabil, dar nu trebuie sa te deranjezi. Daca vreti sa aveti succes cu Madama (pe care eu de altfel vi-l urez), cred ca ar trebui sa va mai ganditi putin la atitudinea fata de cititori.
sym avea argumentele lui, sau ale ei, poate era o Symona?
nemo, una e să discuţi, să vii cu argumente, alta e să baţi apa în piuă într-un mod iritant şi să sfîrşeşti plictisind. iar discuţia de dragul discuţiei nu cred că ne interesează. pe mine, cel puţin, nu.
no, se pare ca m-am inselat. @nedormitule: depinde ce vreti: sa va cititi intre voi sau sa dezvoltati un proiect.
Taceti, va rog, incerc sa ascult ce gandeste Nedormitul.
@maraco: sa ne relaxam :) si moderatorii e oameni si supusi greselii :D intre timp, cred ca si-au dat seama ca au dat drumul unui experiment foarte interesant(pornit "din joaca"), al unei interactiuni reale si utile, intre un text/ "baza de pornire" si comentarii.
Da, distincţia asta – dinastii în mediul privat şi dinastii în spaţiul public, este bine zisă. Nici una nici alta nu sunt, de plano, rele. Ambele forme, în limitele responsabilităţii, pot fi bune. Diferenţa este că dacă în mediul privat această responsabilitate este facultativă, având ca unică limită legea, atunci când se instituie o dinastie în exercitarea puterii publice, atunci responsabilitatea trebuie să existe. Diferenţa de exigenţă vine din consecinţele pe care greşeala, nepriceperea, chixul o au. Dacă în sfera privată este afectată în primul rând dinastia (plăcintăria ori farmacia se închide, armatorul nu mai are comenzi), în spaţiul public sunt afectat în primul rând eu. Nu cred că a încerca să preîntâmpini riscul acesta cerând o minimă responsabilitate în desemnarea potenţialilor candidaţi la funcţii publice e rău. E ceva ce se poate face. În chestiunea strictă a dinastiilor din spaţiul puterii publice este de văzut exemplul american al dinastiilor Kenedy ori Bush, modalitatea în care sunt lansaţi succesorii din aceste dinastii şi modul cum, până la acest moment, s-a întâmplat în România.
maraco, mi-ai dat o idee bună, mulţumesc. sym o luase rău pe ulei. dacă vrei să i te alături te rog să mă anunţi
A fost amenintat, nu stiu daca s-a trecut si la fapte.
L-a moderat cineva pe sym? Daca da, eu sunt out.
@TWF 1. Bleen, cand glumeste, este foarte serios, c-asa scrie la el pe frotispiciu. 2. Dezbaterile conviviale nu produc nimic, poate doar imbunatatirea artei conversatiei. O idee buna trebuie sa treaca cu bine prin tirul celor care o contesta, cat despre relaxare, am vazut doar o unda de stres la Florin Cojocariu; in rest, lume relaxata. 3. Dinastiile sunt bune, vad ca recunoasteti si dvs.. Politica nu este si ea o profesie? Daca nu este inca, nu ar trebui sa fie?, ceea ce duce la: 4. Poate un om politic sa se ocupe si de politica, si de afacerea(meseria) proprie? Daca da, cum? Exista vreo legatura intre cresterea averii si practicarea politicii? Nu cumva politica este doar o butaforie pentru ascunderea afacerilor (mult-prea-profitabile-fata-de-piata-libera) cu Statul? S-o intrebam pe tanti Justitia! Pacat ca inca este prea timida si se sfieste sa-si lege naframa la ochi, ca de priceput, poate s-ar pricepe, copila. 5. Daca presupunem ca logica de la punctul 4. este corecta (pana nu-si spune Justitia cuvantul, acestea sunt doar speculatii), atunci da, aveti dreptate cu perpetuarea sistemului rasturnat de valori.
Corect! Sa ridicam in slavi tupeul si nesimtirea pentru ca sunt in cantitate prea mica in tara asta! Intr-o tara de oameni cuminti, in care tupeistii sunt marginalizati, trebuia luata atitudine! Ce ne plictisesc intelectualii astia invidiosi si stangisti? Ce tot vorbeste profesorul Preda? Tupeul sa traiasca! Sa-l moderam pe @sym ca ne plictiseste cu argumentatiile lui. Noua ne place tupeul! Intelectualii au fost buni la TV si pe bloguri ca vorbeau si scriau bine si faceau fata absurdului celorlalti. Acum gata! Suntem cu sacii in caruta, sa ne mai lase in pace! Sunt mai cool ochelarii lui Prigoana decat ai lui Preda! De ce oare a castigat Basescu? Pentru ca a avut cel mai mult tupeu? Nu cred. Antonescu il intrece. Basescu a castigat pentru ca a lasat sa se intrevada ceva substanta, pentru ca a promis schimbare si a facut-o bine. Tupeul nu este suficient pentru asta. Adoratorii tupeului s-au impartit in mod egal, diferenta de voturi au facut-o cumintii. Deci, dragii mei, tupeu am mai vazut, tupeu vad in fiecare zi, ma calca pe bataturi in fiecare zi, postarea asta nu zice nimic nou, intra in normalul nostru romanesc.
well done, TWF :)
Până la urmă, ce mă desparte de demersul d-lui Axinte din textul cu pricina, este o anumită opţiune…stilistică. Dânsul pare a crede că dezbaterea trebuie iniţiată cu un text nimicitor, o caricatură în tuşe puternice, care să infigă bine ţăruşii ringului unde urmează să fie exterminaţi adversarii. Pe fondul unor umori şi aşa surescitate şi a unei lipse de tradiţie a dezbaterii conviviale şi relaxate, comentarea unui text-caricatură nu cred că va crea tocmai tipul de dialog pe care ar trebui să ni-l dorim. (au mai încercat şi danezii să iniţieze “dialoguri” prin provocări cu caricaturi, iar reacţia n-a fost chiar cea aşteptată… sau poate da !?) Oricum, continui să cred că ciuruirea din start a preopinenţilor nu este neapărat strategia cea mai adecvată pentru o dezbatere, dacă dezbatere se doreşte. De altfel, spre surpriza mea, dezbaterea la textul lui Bleen a fost ceva mai puţin acidă decât textul însuşi: semn bun. Scrie parafaragaramus despre “incercarea de definire a atitudinii de dreapta” ceea ce mă-ncurajează să-mi arunc şi eu my two cents asupra chestiunii. Cred că o atitudine matură de dreapta trebuie să poată discerne între dinastiile din spaţiul privat, profesional, economic şi cele din spaţiul public, de stat, pe banii publici. În tradiţie feudalo-fanariotă, primele sunt la noi firav-inexistente, în timp ce secundele proliferează, îmbuibate şi arogante. În lumea civilizată, din care, parafaragaramus, disperata Românie NU face parte nici măcar ca model ales, darmite ca tendinţă, dinastiile profesionale sunt sursă de mândrie privată şi încredere publică: plăcintar la a cincea generaţie, farmacist la a patra, negustor de la 1698, armator de 400 de ani, sunt însemne ale unui blazon profesional şi economic de unanim respect, sursă de legitimitate şi consideraţie. Dimpotrivă, dinastiile de funcţionari publici, contractori cu statul sau comuna, sinecurişti şi protejaţi sunt veştejite de opinia comună, ducându-şi şi acolo un mic trai prosper, dar cel puţin discret, lipsit de ostentaţie şi grevat de ilegitimitate. În România lucrurile stau şi în această privinţă invers: continuitatea profesional-economică, atâta cât era, a fost distrusă în 1948, în timp ce dinastiile de stat au fost reluate după 40 de ani – cu alţi actori – de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat. Cât îl priveşte pe acest mic - deocamdată – inept, într-un mod caricatural de identic în urâţenie, prostie şi obraznicie cu taicăsu, faptul în sine al unei candidaturi politice fără şanse, este, tehnic, nesemnificativ. (Evident că oricine are dreptul să candideze şi că, supunându-se cenzurii electorale, eventualul său mandat ar fi legitim, cel puţin formal). Problema este însă alta: într-o ţară din marginea exterioară a civilizaţiei, promovarea publică, neruşinată şi ostentativă a unor odrasle fără de merit (ieri Băsescu, azi Prigoană, mâine…?) posedă o imensă forţă de exemplu, de legitimare, perpetuare şi întărire a unui sistem de valori răsturnat.
@TWF: Foarte frumos spus: "identic în urâţenie, prostie şi obraznicie cu taicăsu"! Asta demonstreaza definitiv ca Bleen avea dreptate si reduce la zero toata analiza ta narcisiaca. Care ni se dezgoleste brusc, vulgar si impudic: nu e decit resentiment. Frumos ambalat, e drept. Ori dialogul pe care il invoci ar trebui sa fie fond, substanta, pietre care se macina, otel care scrisneste, nu vrabiute care ciripesc frumos dar fara sens, admirindu-si propriul penaj. Gri. Gasesc ca e haios ca ai deschis subiectul dialogului si te straduiesti sa monologhezi:) @suparatii-pe-ideea-de-moderare: prieteni, va suparati degeaba. sym a renuntat singur(a) sa scrie, in primul rind. In al doilea rind daca sprijiniti proiectul, asa cum pretindeti, sprijiniti-l fara mici santaje: "daca e moderare eu ma car". Daca vreti e si un test: Nu poti sa crezi in viitorul unei intreprinderi doar pina in momentul in care unul dintre intreprinzatori nu e de acord cu tine. Nu Bleen, eu sau nedo sintem in discutie aici ci ideile pe care le sustinem. Sintem supusi greselii si avem nevoie de cititori, de voi. Nu urmarim insa sa umflam cifrele de trafic prin incurajarea fugii cu pletele in vintul delirului pe cimpiile frustrarii. (cum, din pacate, si-au educat si incurajat cititorii o multime de publicatii). Criteriul nostru de succes nu e traficul ci influenta si credibilitatea. E adevarat, succesul proiectului depinde si de noi si de voi. Responsabilitatea esecului e insa numai a noastra. Pina acum nu am moderat decit provocari cretine de postaci, incredibil de putine dealtfel. Trebuie insa sa intelegeti ca va veni si momentul in care batutul apei in piua, contradictia maniacala, exercitiile de admiratie copilaresti, vor fi filtrate. Pentru ca, repet: Criteriul de succes e influenta si nu traficul. Si, daca credeti in proiect, ar trebui sa credeti si in obiectivele lui, nu?
Ma intreb cat se mai abtine Razvan Cucui.
@Third World Forever, presupunand ca ai dreptate, chestie de care sunt convins ca esti patruns, ce propui? Cea mai coerenta parte, din comentariul tau, nu a fost decat primul paragraf. Tot ceea ce ai scris dupa acesta nu a fost nimic altceva decat un atac asupra comunitatii MB. Asa, si? Ce aduce nou comentariul tau, spre diferenta de celelalte? Dialog?
@parafaragaramus: ba cu mortalitatea infantila, TWF are dreptate. unde nu are dreptate, este ceea ce ai subliniat si tu(si altii): frictiunile exista, dar exista in primul rand dialogul. daca intr-adevar a existat o nota "bascalioasa" in comentarii, s-a recalibrat pe parcurs; fiecare cu personalitatea lui :) tocmai, fiind mai multi si cu pareri diverse se naste de abia "imaginea de ansamblu"(are gust de limba de lemn, dar n-am gasit alta rima). oricum, o diferenta vizibila(spun eu) fata de blogurile peneliste monomanice, care mai au si moderare, pe deasupra.
@zexe qed
@TWF ....frictiuni inerente ale unei incercari de definire a atitudinii de dreapta. Vom trece peste, am vazut alte comentarii, mult mai acide, in campanie. Eu sunt convins ca majoritatea comentatorilor citesc cu atentie ce spun ceilalti, chiar daca nu sunt de acord unii cu altii. Iar dialogul mie mi se pare ca a existat, chiar daca nu s-a conturat o concluzie. Mie mi-a placut sa citesc comentariile, fiecare avea sens. Nu pot sa nu remarc faptul ca, tocmai in comentariul dvs., folositi "vorbe grele" intr-o abundenta mai mare decat media, incadrandu-va in "suvoiul de monologuri paralele urlate din rarunchii exasperarii" : mizeria atotcuprinzătore, murdăria cronică, mortalitatea infantilă africană. Situatia nu e chiar atat de disperata, zic eu.
Dl. Axinte produce un text acid şi plin de vervă : un pamflet construit prin reducerea la absurd a unor trăsături ce le doreşte criticate. Textul este o caricatură ce târăşte în derizoriu excesele egalitariste şi obsesiile conspiraţioniste din jurul judecării sistemului de perpetuare a puterii politice. Un pamflet, o caricatură este însă prea puţin adecvată pentru dialog, pe care-l anulează, îl interzice. În măsura în care această platformă se doreşte una a dialogului, textul d-lui Axinte nu-l serveşte, ci-l ucide în faşă, cel puţin în forma sa civilizată, senină, aşezată. Un dialog pornit pe baza unui text vitriolant nu va putea fi decât otrăvit de resentimente şi corodat de acizii umorilor partizane. Pamfletul stimulează, ce-i drept, traficul, dar instalează dialogul într-un registru al tonurilor răstite şi exasperate. În afară de mizeria atotcuprinzătore, murdăria cronică, infrastructura de nivelul primului război mondial, mortalitatea infantilă africană, una din trăsăturile ce plasează România definitiv în lumea a treia este lipsa unei civilizaţii a dialogului. La români, propriul punct de vedere este afirmat în mod absolut, iar preopinentul este nimicit sub tone de dispreţ şi hectolitri de acid ironic. Rânjit sardonic, marcat de grimasa dezgustului, dialogul românesc nu cunoaşte nici răbdarea, nici respectul, ci constă dintr-un şuvoi de monologuri paralele urlate din rărunchii exasperării.
@Thirld Word: Ufff.... Multumesc. Asteptam un comentariu critic cu sens. Aveti dreptate. Insa cred ca e nevoie si de terapie si acesta e sensul textului lui Bleen.
Şi pentru că steguleţele roşii de la UE, precum şi moralitatea justiţiei trebuiau să poarte un nume, i s-a spus Florica Bejinaru. Justiţia dă semne de însănătoşire, alegându-şi şefii, şi purtătorii de de imagine totodată, pe cei mai buni dintre cei buni. Cea mai legată la ochi, judecătoarea Florica Bejinaru, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, va face separaţia despre care vorbiţi. Intre două note informative, Florica va face şi separaţia cu pricina. Come on!
Trackbacks
Recent Comments
-
morris
May 17, 2012 (13:22) Furia, PPDD și alegerile locale @BarbuMateescu Ma refer la mica mita electora... -
BarbuMateescu
May 17, 2012 (13:09) Furia, PPDD și alegerile locale @morris Legat de ultima propoziţie: nu chiar... -
Bleen
May 17, 2012 (13:08) Furia, PPDD și alegerile locale Dacă Cepuță pune taxă pe bere, USL nu intr... -
morris
May 17, 2012 (13:03) Furia, PPDD și alegerile locale Sa nu uitam, PPDD este OTV. De acolo s-a nascut... -
GAVRILACHE
May 17, 2012 (13:01) Furia, PPDD și alegerile locale @Rosu E inceputul sfarsitului! Asa cum am mai...
-
Facebook
Arhivă
Blogroll
- Alliance Defense Fund
- Art Historia
- Bestiar de presă
- Bleen
- Breitbart
- CADI
- Copacul din pădure
- Cristian Pătrăşconiu
- Cristian Preda
- Cucui
- Doc
- Florin Sari
- Fundaţia Creştin Democrată
- Hangar Hosting
- Heritage Foundation Blog
- Hot Air
- În linie dreaptă
- Institutul de Studii Populare
- Kamikaze
- Monica Macovei
- Pivnicer: pentru pasionaţii de vinuri
- PJ Media
- Sare'n ochi
- Sfera publică
- Sociollogica
- Teodor Baconschi
- Tetelu
- Townhall Columnists
- TownHall News
- Traian Ungureanu
- Vladimir Tismăneanu
- Zubeldian
Autori
- Bleen (504)
- Florin Cojocariu (109)
- nedormitul (78)
- Cornel Ivanciuc (47)
- Razvan Cucui (43)
- Sebastian Lăzăroiu (42)
- Dragoş Paul Aligică (38)
- Alexandru Hâncu (30)
- Florina (29)
- Mihai Neamţu (29)
- mece (22)
- Liana Alexandru (13)
- Rasvan Lalu (12)
- Boonierat (12)
- Vali Petcu (12)
- Ivan Zubeldian (10)
Quantcast



[...] integral, pe Madame Blogary (nici nu ştiu cum să scriu: în sau pe Madame Blogary, ambele sună la fel de [...]
[...] Elogiu beizadelelor şi tupeului nesimţit [...]
[...] creat falsa impresie că miza reformatorilor e de a aduce în partid oameni săraci, după cum bine observa Bleen. Dacă e să judecăm motivațiile, e mai probabil că Honorius avea alte motive decît [...]